دعایی از حضرت امیرالمؤمنین (ع)

کتاب: مهج الدعوات و منهج العبادات
نویسنده: سیّد بن طاووس

حضرت امير المؤمنين علىّ بن ابى طالب (در مسجد الحرام) درحالی که روى به ركن يمانى داشتند فرمودند: «ها و ربّ الكعبة» «كه قسم به پروردگار كعبه» پس از آنجا به نزد حجر الاسود آمده گفتند: «ها و ربّ الكعبة» «كه سوگند به پروردگار كعبه» و از آنجا به نزد آن دو ركن ديگر رفته فرمودند: «ها و ربّ الكعبة» و فرمودند: «ها و ربّ الأركان كلّها و ربّ المشاعرها و ربّ هذه الحرمات» «كه به پروردگار كعبه و پروردگار چهار ركن و پروردگار مشاعر و حرم قسم» كه شنيدم از پيغمبر خدا ص كه فرمودند كه: اين حديثى را كه به شما نقل مى‌كنم، نوشته شده است در زبور داود و در تورات موسى و انجيل عيسى و قرآن محمّد صلّی الله علیه و على جميع الأنبياء و المرسلين و در هزار كتابى كه از آسمان بر هزار پيغمبر عليهم السّلام نازل شده است و آن حديث اين است كه: هر كه اين كلمات را بخواند در مدّت عمر خود صد مرتبه خداى تعالى او را در روز قيامت گروهى علي حده محشور گرداند و به نزد او صد هزار هزار فرشته بفرستد كه سر كرده آنها فرشته‌اى باشد كه نام او مجديال است و با هر فرشته‌اى هزار اسب باشند كه هيچ يك از آنها شبيه به آن ديگرى نباشند و با ايشان هزار جامه باشد كه در آنها جامه‌اى نباشد كه شبيه به جامه ديگر باشد. پس هر گاه كه به نزد آن شخص برسند مجديال به ايشان گويد كه نزديك شويد دوست خدا را و ايشان مثل شخص واحد در نزد پادشاهى مى‌ايستند و از براى او اسبها مسخر مى‌شوند به منزله يك اسب واحد و همچنين جامه‌ها. و فرشتگان دور او را از جانب راست و چپ فرا گيرند و آن شخص براه افتد و فرشتگان نيز همراه او روان شوند و گويند اين است دوستدار خدا پس خوشا به حال او و آن شخص بر هيچ گروهى از ملائكه و آدميان نمى‌گذرد مگر آنكه بر او سلام كنند به اين نحو كه گويند السّلام عليك يا ولىّ اللَّه و تعظيم او نمايند تا آنكه در زير لواء حمد بايستد و براى او تختى از ياقوت سرخ مهيا مى‌شود كه بر او قپه‌اى از زبرجد سبز باشد كه در او حوران بهشت باشد. پس بر آن سرير تكيه نمايد گاهى به راست و گاهى به چپ، تا آنكه خداى تعالى در ميان مردمان حكم نمايد و هر يك به منزل خود روند پس ملائكه دور تخت را فرو گيرند و او را بر پشت شتر قوى از شترهاى بهشت بگذارند كه نور آن شتر تابنده باشد و برود تا آنكه به اول منزلى از منزلهاى خود فرود آيد. پس او را سرايدارى از سرايدارهاى آن منزلها پيشواز نمايد و خواهد كه دست آن شخص را بگيرد و آن را از تخت فرود آورد. پس اگر محافظت خداى تعالى نباشد هر آينه آن شخص خود را به پائين مياندازد از جهت تعظيم آن سرايدار. پس سرايدار گويد كه اى دوست خدا منم سرايدارى از سرايداران خانه‌هاى تو و از براى توست صد مثل اين قصر كه در هر قصر يك سرايدارى مثل من است از براى هر يك از ايشان زنى است كه آنها خدمتكارانند از براى زنان تو و از براى توست به عدد هر خدمتكارى يك زنى و از براى توست در هر خانه‌اى از نعمتها آنچه دانستن شماره آنها ممكن نيست. آن دعا این است:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فِي عِلْمِهِ مُنْتَهَىٰ رِضَاهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بَعْدَ عِلْمِهِ مُنْتَهَىٰ رِضَاهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مَعَ عِلْمِهِ مُنْتَهَىٰ رِضَاهُ اللَّهُ أَكْبَرُ فِي عِلْمِهِ مُنْتَهَىٰ رِضَاهُ اللَّهُ أَكْبَرُ بَعْدَ عِلْمِهِ مُنْتَهَىٰ رِضَاهُ اللَّهُ أَكْبَرُ مَعَ عِلْمِهِ مُنْتَهَىٰ رِضَاهُ الْحَمْدُ لِلَّهِ فِي عِلْمِهِ مُنْتَهَىٰ رِضَاهُ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَعْدَ عِلْمِهِ مُنْتَهَىٰ رِضَاهُ الْحَمْدُ لِلَّهِ مَعَ عِلْمِهِ مُنْتَهَىٰ رِضَاهُ سُبْحَانَ اللَّهِ فِي عِلْمِهِ مُنْتَهَىٰ رِضَاهُ سُبْحَانَ اللَّهِ بَعْدَ عِلْمِهِ مُنْتَهَىٰ رِضَاهُ سُبْحَانَ اللَّهِ مَعَ عِلْمِهِ مُنْتَهَىٰ رِضَاهُ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ بِجَمِيعِ مَحَامِدِهِ عَلَىٰ جَمِيعِ نِعَمِهِ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ مُنْتَهَىٰ رِضَاهُ فِي عِلْمِهِ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ حَقٌّ لَهُ ذَلِكَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ نُورُ الْأَرَضِينَ السَّبْعِ وَ نُورُ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ تَهْلِيلًا لَا يُحْصِيهِ غَيْرُهُ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ وَ بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ وَ مَعَ كُلِّ أَحَدٍ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ تَكْبِيراً لَا يُحْصِيهِ غَيْرُهُ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ وَ مَعَ كُلِّ أَحَدٍ وَ بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ تَحْمِيداً لَا يُحْصِيهِ غَيْرُهُ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ وَ مَعَ كُلِّ أَحَدٍ وَ بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ تَمْجِيداً لَا يُحْصِيهِ غَيْرُهُ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ وَ مَعَ كُلِّ أَحَدٍ وَ بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِيحاً لَا يُحْصِيهِ غَيْرُهُ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ وَ مَعَ كُلِّ أَحَدٍ وَ بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ وَ كَفَى بِكَ شَهِيداً فَاشْهَدْ لِي بِأَنَّ قَوْلَكَ حَقٌّ وَ فِعْلَكَ حَقٌّ وَ أَنَّ قَضَاءَكَ حَقٌّ وَ أَنَّ قَدَرَكَ حَقٌّ وَ أَنَّ رُسُلَكَ حَقٌّ وَ أَنَّ أَوْصِيَاءَكَ حَقٌّ وَ أَنَّ رَحْمَتَكَ حَقٌّ وَ أَنَّ جَنَّتَكَ حَقٌّ وَ أَنَّ نَارَكَ حَقٌّ وَ أَنَّ قِيَامَتَكَ حَقٌّ وَ أَنَّكَ مُمِيتُ الْأَحْيَاءِ وَ أَنَّكَ مُحْيِيَ الْمَوْتَى وَ أَنَّكَ بَاعِثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ وَ أَنَّكَ جٰامِعُ النّٰاسِ لِيَوْمٍ لٰا رَيْبَ فِيهِ وَ أَنَّكَ لٰا تُخْلِفُ الْمِيعٰادَ اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ وَ كَفَى بِكَ شَهِيداً فَاشْهَدْ لِي أَنَّكَ رَبِّي وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولَكَ نَبِيِّي وَ الْأَوْصِيَاءَ مِنْ بَعْدِهِ أَئِمَّتِي وَ أَنَّ الدِّينَ الَّذِي شَرَعْتَ دِينِي وَ أَنَّ الْكِتَابَ الَّذِي أَنْزَلْتَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نُورِي اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ وَ كَفَى بِكَ شَهِيداً فَاشْهَدْ لِي فَإِنَّكَ أَنْتَ الْمُنْعِمُ عَلَيَّ لَا غَيْرُكَ لَكَ الْحَمْدُ وَ بِنِعْمَتِكَ تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ وَ تَبَارَكَ اللَّهُ وَ تَعَالَى وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ وَ لَا مَنْجَىٰ وَ لَا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ عَدَدَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ وَ عَدَدَ كَلِمَاتِ رَبِّي الطَّيِّبَاتِ التَّامَّاتِ الْمُبَارَكَاتِ صَدَقَ اللَّهُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ.